Startschot collectieve campagne voor stralingsvrije digitale meters
- Gegevens
-
Geschreven: zondag 21 juni 2026 20:02

Verslag actie in Gent op maandag 8-6-2026
Op maandag 8 juni 2026 hebben ruim 25 mensen deelgenomen aan een actie bij het gerechtsgebouw van Gent waar in de rechtbank van 1e aanleg een zaak werd bepleit van Fluvius tegen Philip Haers ivm de verplichte plaatsing van een draadloos communicerende digitale elektriciteitsmeter in zijn woning.
De actie ging uit van een samenwerkingsverband tussen de verschillende werkgroepen die al jaren ijveren voor het recht op een stralingsvrij alternatief voor de digitale meter. Het recht op zo’n alternatief is immers voorzien in het Vlaams Energiebesluit en in twee arresten van het Grondwettelijk Hof (5/2021 & 133/2022). Voor het eerst namen mensen vanuit heel Vlaanderen deel aan deze actie; dat waren zowel actievoerders van de werkgroep Beperk de Straling, de Vereniging voor ElektroHyperSensitiviteit, StralingsArmVlaanderen als individuele bezorgde burgers.
Lees meer...
Saskia (62) voor rechter gesleept omdat ze draadloze digitale meter weigert: “Ik was helemaal over mijn toeren toen de deurwaarder de brief afgaf”
- Gegevens
-
Geschreven: maandag 15 juni 2026 15:12
Fluvius heeft Saskia Verhoeven (62) voor de rechter in Dendermonde gedaagd omdat ze geen draadloze digitale meter wil laten installeren. “Ik ben hoogsensitief en wil geen extra straling in mijn huis”, zegt ze. “Dat ze de antenne nu op de rooilijn willen installeren in plaats van binnen, is toch toegeven dat er schadelijke straling is.”
12 juni 2026
https://www.nieuwsblad.be/regio/oost-vlaanderen/denderregio/aalst/saskia-62-voor-rechter-gesleept-omdat-ze-draadloze-digitale-meter-weigert-ik-was-helemaal-over-mijn-toeren-toen-de-deurwaarder-de-brief-afgaf/156955511.html

Sinds 2025 is iedereen in ons land verplicht om een digitale elektriciteits- en gasmeter te laten plaatsen. Maar niet iedereen wil daar zomaar in meegaan, omdat het toestel schadelijke straling zou veroorzaken.
Lees meer...
OPROEP: Actie voor recht op stralingsvrije meters in Gent - maandag 8 juni 2026 om 8:15
- Gegevens
-
Geschreven: woensdag 27 mei 2026 23:21

Onlangs hebben meerdere verenigingen en bewegingen, waaronder Beperk de Straling, VEHS, StralingsArmVlaanderen, samen met onafhankelijke burgers uit heel Vlaanderen, de handen in elkaar geslagen om hun recht op te eisen op het stralingsvrij alternatief voor de digitale meters.
Het resultaat is dat er meer samenwerking en gerichte actie komt voor een stralingsvrij alternatief, waar elke burger wettelijk recht op heeft, bij het invoeren van de digitale meters van elektriciteit, gas en water door de nutsbedrijven.
We starten deze campagne met een steunactie in Gent op maandag 8 juni 2026 vanaf 8:15 aan het gerechtsgebouw (Opgeëistenlaan 401 A, Gent).
Lees meer...
Verzoekschrift over digitale meters in het Vlaams Parlement
- Gegevens
-
Geschreven: vrijdag 08 mei 2026 11:07
Een bezorgde burger diende in het Vlaams Parlement een verzoekschrift in over de plaatsing van de digitale meter. Dit wordt op 13 mei 2026 besproken in de Commissie voor Wonen, Toerisme, Energie en Klimaat. De vergadering (die start om 10:00) zal live te volgen zijn op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AQgPVIKas7s.
Lees meer...
Tacita Room ® - Een afgeschermde werkplek voor mensen met EHS
- Gegevens
-
Geschreven: woensdag 18 maart 2026 11:40

De ‘Tacita Room’® is een elegant ontworpen, volledig elektromagnetisch afgeschermde module die in bestaande kantoorruimtes kan worden geplaatst. De module is in eerste instantie ontwikkeld voor de bescherming van gevoelige informatie en gegevens tegen elektromagnetische ‘inbraken’ en spionage, bv. in een militaire context. Maar ook voor mensen met elektrohypersensitiviteit kan een dergelijke ‘pod’ een goeie oplossing zijn. Het maakt het immers mogelijk om in een bestaande kantooromgeving een volledig tegen straling afgeschermde werkplek te bieden.
Lees meer...